Ad Willemen was een Nederlands beeldend kunstenaar, die vooral bekendheid genoot door zijn grafiek en tekeningen. Hij werd van 1958 tot 1961 opgeleid aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Vervolgens was hij van 1962 tot 1963 verbonden aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving, St. Joost in Breda. Na deze studies verdiepte hij zich verder in de lithografie, maar hij is daarnaast ook een bevlogen tekenaar. Vanaf 1998 staat het vrouwelijke naakt steeds meer centraal in zijn oeuvre. De keuze hiervoor komt voort uit de lessen modeltekenen die hij verzorgt aan de kunstacademie St. Joost. Ook speelt zijn verzameldrang (door hem zelf aangeduid als ‘hebzucht’) een rol. Tot zijn vele collecties behoort een ‘papieren harem’: een verzameling ansichtkaarten van schaars geklede dames uit allerlei tijden en culturen. Het combineren van vrouwelijke naakten culmineert rond 2000 in monumentale kunstgeschiedenissen. Naakten naar voorbeelden van beroemde voorgangers als Pierro di Cosimo en Lucas Cranach vormen een inspiratiebron.
Ad Willemen was werkzaam in Nederland als in het Franse Picardië waar hij ook een atelier had. Zijn werk is opgenomen in toonaangevende bedrijfscollecties en museale verzamelingen, waaronder de collectie van Philip Morris, ABN AMRO, Museum Boijmans van Beuningen en het Amsterdam Museum.